Tengah Makan Tiba2 Disapa budak Kelaparan. Apa yang Diceritakan Oleh Budak Ini Buat Ramai Netizen Sebak !!

Tengah makan tiba2 dgr suara dari belakang “bangg owhh bang” aku tanya lah yaa knpa ? Dorang jawab ada duit kah ? Lapar … Jdi aku ckp arr klau bgtu mari lah duduk sini skli makan sma2 smbl trik krsi sblh suruh duduk. Umur drang dua dlm 8/9 thun kli sbb d tnya drang nda thu brpa umur drang.
Aku tnya spa nma drang. Sorng nmanya melvin ddk sblh aku yg sorng nmanya tutu 😂. Ditnya nma btl mcm nda thu mcm mlu jdi aku abaikan sja lah .
Aku pggl pkrja tu untk ambl order drang . Aku tnya mhu mkan apa melvin kata aym . Jdi aku sruh pkrja tu order nsi ayam 2 . Minumm ??? Mhu milo ping . Sruh lgi order milo ping 2 😂.
Tnya mana yg lain kmu sja kah tggl ? Melvin ckp……………

Sekadar perkongsian

Tengah makan tiba2 dgr suara dari belakang “bangg owhh bang” aku tanya lah yaa knpa ? Dorang jawab ada duit kah ? Lapar … Jdi aku ckp arr klau bgtu mari lah duduk sini skli makan sma2 smbl trik krsi sblh suruh duduk. Umur drang dua dlm 8/9 thun kli sbb d tnya drang nda thu brpa umur dorang.

Aku tnya spa nma drang. Sorng nmanya melvin ddk sblh aku yg sorng nmanya tutu . Ditnya nma btl mcm nda thu mcm mlu jdi aku abaikan sja lah .

Aku pggl pkrja tu untk ambl order drang . Aku tnya mhu mkan apa melvin kata aym . Jdi aku sruh pkrja tu order nsi ayam 2 . Minumm ??? Mhu milo ping . Sruh lgi order milo ping 2 .

Tnya mana yg lain kmu sja kah tggl ? Melvin ckp ada abangnya disanaaaaaaa cari smpah . Mama meniggal sudah . Bapa di kk ksh tggl kmi msa kmi tdo bila aku bgun tgk bapa aku tiada aku mngis . Aku tnya jdi mcm mna lah kamu makan sllu ? Kmi sllu cri mknan di smpah lah. Kmi mkan krpok2, mkan kfc bkas2 org makn lah sllu.

Aku ckp nnti klau kmu p cri smpah kmu cri tin atau besi, kamu kumpul bnyk2 lpas tu kamu jual nnti xlah kmu mkan mknan yg ada d smpah sdh boleh beli d kdai mknan yg brsh . Aku tnya lgi bsr nnti mhu krja apa ? Mhu krja bngnan sbb bapa kmi ada ajar dlu aku pndai paitung simen pndai mncat abg aku pun sma tpi dia pndai tukang kayu jga lah .

Terus melvin tnjuk slparnya sblh lain . Dia ckp dulu aku tiada slpr ini pun aku jmpa d smpah, masa aku tiada slpr tiada org mhu kwn aku tpi skrg ada sdh lah walaupun slpr sblh lain . Mhu ktwa pun ada . Sedih pun ada . Lpas tu dia buka baju ksh tgk tli pnggng ini pun aku dpt dri smpah juga lah ini (lambang polis tlipnggngnnya) yg khas d pkai msa kokum unifrm bdk sklh . Bila tgk melvin makan glojoh sangattt sruh slow2 pun msh jga nmpk sgt klprannya tu .

Siapa pun, macam manapun rupa, apa bngsa sklipun skranya kita boleh mmbntu org lain kita bntulah sbaik yg mngkin. Dalam rezeki kita pasti ada rzki orang lain dan hari ini aku anggp ini rzki drang sbb Allah plih aku untk drang dtg mnta tlg dan Alhamdulillah ada klbhn dpt ajak skli dan bcrta ksah hdup drang .

Hidup kita jga tdk sntiasanya snang mngkin hri ini kita rsa slsa dan rsa snang siapa thu suatu hari nnti kita d beri ujian. Jdi hidup ini jgn smbong dan jgn kdkut sebab dlm ISLAM kita diajar untk bersdkah dan bnyk cra untk kta brsdkh dan hri ini cra yg aku buat adalah sdkh ajak mkan skli . Aku kenyang drang pun knyang . Aku hppy tgk drang mkan drang tntu hppy sbb dpt makan . Dan aku sllu ingt sebaik2 manusia adalah mnusia yg brmanfaat pda org lain jdi skranya ada kmmpuan xslh untk mmbntu org lain .

Dannn ingt jga Tangan Yang Memberi Lebih Baik Dari Tangan Yang Menerima. Tidak akan rugi jika kta brsdkh sbnyk mna kta brsdkh tidak akn hbs rzki kita malah ia akan ditmbah oleh Allah .

Sumber : FB Mohd Shafiq

Reply