“KAKAK IPAR AKU LASAK MACAM JANTAN,RUPA-RUPANYA” ADUH..TEPUK DAHI AKU

Kakak ipar aku ni, kakna duduk dgn kami. Gayanya agak kasar, dan dia mmg lasak mcm jantan. Aku sendiri kadang hairan knp abg aku syg sgt dekat dia. Pernah sekali, aku nampak dia……

Gambar di atas sekadar hiasan

Salam. Tahun lepas aku dapat seorang lagi kakak ipar. Abgku yg ke5 berkahwin. Dalam ramai2 abg aku, dia la yg paling hensem. Tapi isterinya bagi aku biasa2 saja.

Loading…
Tak cantik, kulit agak gelap. Dr mula bertunang lg, aku mcm frust jugak la. Ingtkn kakak ipar ni cantik lawa la sampai abg aku tu beriya2 suruh ummi aku pergi meminang sampai ke pantai timur kami pergi.

Kawan2 aku excited nk tgk gmbr kakak ipar aku, tp aku malu sbb kakak ipar aku biasa2 je. Abg aku jumpa dia dua kali je lepas tu terus pinang. Bertunang dalam 3 bulan mcm tu terus nikah.
Lepas kawin, kakak ipar aku ni, kakna duduk dgn kami. Gayanya agak kasar, dan dia mmg lasak mcm jantan. Aku sendiri kadang hairan knp abg aku syg sgt dekat dia.

Pernah sekali, aku nampak dia pnjat tangga, tukar lampu dapur sorang2. Pokok rambutan belakang rumah aku pn selamba sahaja dipanjatnya. Masa tu aku ingat lagi, aku geleng kepala dan ckp kt ummi, kakna dh serupa beruk. Dia xdela pandai sgt masak, tp dia selalu tolong ummi kt dapur.

Kdg2 dia tlg ambil adik aku kt asrama, adik aku bgtau kakna bawak kereta mcm org gila, laju mcm bwak ferrari. Tp kakna dlm kasar2 dia, suara dia agak lembut walaupun nyaring sikit. Kalau anak2 saudara aku dtg, dia mmg suka melayan.

baca buku cerita, main colour2 dan lukis,smpai kadang ada yg taknak balik, nk tido dgn kakna. Kakna pandai layan kerenah budak2.
Kakna ni jenis yg happy go lucky jgk la. Kalau tengok tv sorang2 pn dia boleh gelak mcm langsuir. Tak pernah aku tengok dia ada masalah.kdg2 kalau org tanya dh berisi ke belum, air mukanya berubah jugak, tp lepas tu kakna sengeh saja.

Ada sekali tu aku baru balik rumah dgn abg aku, tengok kakna tgh pnjat bumbung. Punya la cuak aku menjerit kakna dh gila ke apa. Masa tu abg aku pn melaung sama marahkn dia. Rupanya dia nk ambik anak kucing kt atas bumbung, katanya kesian dr td mengiau xreti trun.

Abg aku marah2 smpai menangis kakna. Itulah pertama kali aku lihat dia menangis. Tp dlm sedu tangisan sempat dia jawab, abg ingat ana boleh tido ke kalau kucing ni mati sbb jatuh dr bumbung?
Baru2 ni, ummi aku sakit trgelincir dlm blik air. Kakna la siang mlm jaga ummi. Kakna aku ni ada lulusan ijazah nurse,walaupn x kerja tp skill dia cukup mantap bg aku yg xpernah jaga org sakit ni.

Mandi, tukar lampin, suap makan,semua kakna buat. Sampaikan aku sdri segan dgn dia. Aku sdri ni pn rasa agak kekok nk uruskn ummi, mujur ada kakna. Pernah aku slow talk ngn ummi, mintak maaf sbb xdpt jaga ummi sepenuh masa.

Ummi ckp xpe, kakna ada. Ummi tau aku xsuka kakna, ummi ckp jgn nilai org luaran sahaja. Tengok dlm ramai2 kakak ipar kamu yg lawa2 tu, ada ke diorg sanggup tggu ummi kt hospital dlu. Aku rasa bersalah sgt kt kakna. Teringat dlu pernah aku ckp2 belakang pasal kakna. Jahatnya aku.

Skrg ummi dh boleh bjalan balik, guna tongkat. Kakna masih duduk dgn kami, walaupn abgku dh beli rumah lain. Kata kakna, nk jaga ummi dlu. Rumah tu xpe, xlari pun. Hubungan aku dgn kakna pn semakin baik.

Beberapa hari yg lalu aku sempat tanya abgku, knp syg sgt dgn kakna? Abg aku jawab, mula2 jatuh cinta dgr suara. Lepas tu abg uji sikit2, alhamdulillah abg yakin dgn pilihan abg.

Aku tnye la, abg xrasa ke kakna tu kasar sikit? Abg aku jawab, dalam bilik lain. Hahahahaha. Bongok gak abg aku ni.
Kesimpulan
Pengajaran yang kita dapat daripada kisah ini ialah jangan mudah menilai orang daripada luaran.Kenal dulu hati budi baru kita tahu siapa dia.

Biasalah manusia,mana ada yang sempurna,kekurangan pasti ada dalam setiap diri manusia.Kongsikan.Semoga bermanfaat.
Sumber: IIUM via Suaramedia

Reply